Jak działa apteka?

Apteka jest placówką handlowa zajmującą się sprzedażą leków oraz innych produktów medycznych (np. opatrunków medycznych, środków higienicznych). Problemy zdrowotne niestety dotykają każdego z nas – są nieodłącznym elementem naszego życia. Jesteśmy w stanie przeznaczyć dużą cześć naszego budżetu na medykamenty. Zastanówmy się jednak, jak funkcjonuje apteka. Czy może generować zyski?

Założenie apteki

 Pierwszym, szalenie istotnym elementem jest założenie, a raczej opracowanie biznes planu. Drugim etapem jest rozważenie miejsca, w którym nasz potencjalny lokal miałby być otwarty. Najlepszym rozwiązaniem, jeśli chodzi o lokalizację, byłoby położenie apteki blisko ciągu komunikacyjnego, przychodni, gabinetów lekarskich, a  także w centrach handlowych. Ważne, aby w pobliżu znajdowały się miejsca parkingowe. Następnym krokiem jest zarejestrowanie działalności poprzez złożenie wniosku do Wojewódzkiego Inspektora Inspekcji Farmaceutycznej.

Kadra pracownicza

 Kierownik apteki musi być magistrem farmacji. Dodatkowo musi posiadać prawo wykonywania zawodu, pięcioletni staż zawodowy lub specjalizację z zakresu farmacji. Apteka otrzymuje zezwolenie na bezterminowe prowadzenie działalności po inspekcji przeprowadzonej w lokalu oraz potwierdzeniu przez samorząd aptekarski, czy kandydat na kierownika spełnia wszystkie wymogi. Warunkiem jej zainicjowania jest dodatkowo rozpoczęcie działalności apteki w ciągu trzech miesięcy od udzielenia rekomendacji. Co więcej dodatkowa dokumentacja będzie potrzebna w Narodowym Funduszu Zdrowia, pozwalająca na korzystanie z refundacji niektórych leków.

Koszty prowadzenia apteki 

 Stricte samo otwarcie apteki to koszt rzędu około 180-200 tysięcy złotych. W tej kwocie mieści się koszt wynajmu lokalu i niezbędnego wyposażenia apteki w towar i sprzęt. Do tego dochodzą koszty zatrudnienia farmaceutów, stażystów, i techników farmacji, czyli studentów odbywających praktyki zawodowe. Przed wyposażeniem apteki warto zwrócić uwagę na hurtownie. Czas dostawy produktów, możliwość zamawiania przez telefon, liczba dostaw oraz liczba pomyłek danej hurtowni są niezwykle istotne.